Tramm sõjajärgsetel aastatel
II Maailmasõja eelõhtul oli Tallinna trammiliinide kogupikkus kasvanud 13,4 km-ni, sealhulgas ka elektrifitseerimata Kopli üherealine trammiliin pikkusega 5 km. Käigus olevaist trammidest 20 sõitsid elektriga ja 9 bensiiniga.
Trammiteede ehitus.
Sõja järel algas kibe trammiteede ehitus.1945. aastal kaotati liininumbrid ning tramm sõitis Tondilt kesklinna kaudu Kadriorgu ja tagasi. 1948. aastal pandi maha trammirööpad Laikmaa tänavale. 1949. aastal lühendati Kadrioru trammiliin Tondi asemel Pärnu maanteeni ja praeguse Kosmose kino juurde tekkis ümberpööramise ring. 1954 avati ühendus Narva ja Tartu maanteede vahel. 1970 viidi trammitee Laikmaa tänavalt Maneeži tänavale ja 1955 pikendati Tartu maantee liini Lubja tänava kaudu Ülemiste lõppringini.
Ka Koplis tehti suuri tegusid. 1951. aastal ehitati liin kaherajaliseks ning elektrifitseeriti. Novembris 1953 ühendati Kopli piki Põhja ja Mere puiesteid südalinnaga.
Uus uhke Gotha.
1954. aastal eraldati Tallinnale Saksa DV Gotha linna tehase toodangust 30 LOWA T54 mootor- ja 20 LOWA B54 järelvagunit, mis jõudsid laevaga Tallinna jaanuaris 1955. Need helepunased, täismetallist kere ja suurte akendega vagunid olid trammindduses täiesti uus sõna. Madalad trepiastmed, suruõhuga avanevad uksed ning lakitud istmed panid linlased vaimustusest ahhetama. Eriliseks tegi trammid seegi, et istmed ei asunud mööda seinaääri nagu vanematel mudelidel, vaid võimaldasid istuda näoga sõidusuunas ja aknast ilma kaela väänamata välja vaadata. LOWA trammid hakkasid sõitma 3. ja 4. liini.
1965-1966 saabusid Tallinna veelgi kaasaegsemad Gotha G4 liigendtrammid. Gotha G4 oli kolmest sektsioonist koosnev kummeeritud riidest lõõtsühendustega tõsine linnatramm. Tallinn sai 1964 kuni 1967 koguni 50 tolle aja kohta ülimoodsat liigendtrammi. 1976. aasta sügiseni sõitis G4 nii 4. kui ka 1. ja 2. liin. 1981. aastal algas nende trammide mahakandmine. Üks G4 jäi kasutusse kohviktramm Pauliinena, mis ootab 2020. aastast Vana-Lõuna depoos renoveerimist.
Tatrad võtavad linna üle.
Märtsis 1973 jõudsid Tallinna Prahast Tatra T4 trammid ja 1981. aastani läks 3. ja 4. liinile 60 vagunit. Viimased T4 koosseisud kadusid linnapildist 2005. aastal.
Tatra KT4SU trammid jõudsid meile 1981 ja hakkasid sõitma 1. ja 2. liinil, asendades vanu Gotha liigendtramme.
Järgmine kord räägime aga neist trammidest, mis täna linlasi teenindavad ning tänu millele on tramm tallinlaste eelistatuimaks ühistranspordiliigiks.