Laulupeo vihmahoogude vahele jagus ka päikest
Kaido Padar
AS Tallinna Linnatransport juhatuse liige
Ülev ning meelierutav XIII noorte laulu- ja tantsupidu „Püha on maa“ on saanud osaks meie kultuuriajaloost ja ka kõige äärmuslikumatel kriitikutel, kes nii avalikus kui sotsiaalmeedias on kurtnud ilma vingerpusside ja korraldajatepoolsete möödalaskmiste üle, tuleb tunnistada, et peo igasse hetke jätkus piisvalt päikest ja rõõmu, mida noored andekad lauljad ja tantsijad oma suurepäraste esitustega pakkusid. Laulupeo korraldamisega olid ametis sajad palgalised ametnikud ja vabatahtlikud. Nende ja dirigentide, tantsujuhtide ning tuhandete laulupoel osalenud lauljate ja tantsijate ühistest püüdlustest sündiski ühtekuuluvust ja elurõõmu sütitav laulupeo ime, mida jääme meenutama veel aastate möödudeski. Tallinna Linnatranspordi Aktsiaseltsi töötajatel oli au anda peo õnnestumisse oma panus ning ülesannetega toimetulekuks hakkasime valmistuma juba aegsasti, ikka selleks, et bussid viiksid peolised õigeaegselt lauluväljakule, trammidega oleks võimalik liikuda kesklinnast Kadriorgu ja tagasi ning trollid tooksid Mustamäe koolidesse majutatud peolised kenasti proovidesse ja suurkontserdile. Me jõudsime lahendusteni, kuidas laulupeo ettevalmistusnädalal ja keeruliste ilmaoludega peopäeval pealinna ühistransport peolistele mugavaks ja toimekindlaks muuta.
Arvestasime nii liiklusolukorra kui ilmaga.
Suurpeoks valmistudes lähtusime kolmest põhimõttest: Tallinna infrastruktuuri arendustööd ei tohi takistada ühistranspordi tõrgeteta toimimist; Keerulised ilmastikuolud (nädala alguse troopiline palavus ning nädalavahetuse raju ja vihm) nõuavad võimalikult tihedat sõidugraafikut, tagamaks peatustest kiire ühissõidukile pääsu ning kohaletoimetamise; Maapiirkondadest suurlinna sattunud peokülaliste jaoks tuleb ühissõidukiliiklust kajastav info muuta kättesaadavaks ning üheselt mõistetavaks.
Käisime veelkord läbi teeremontidest johtuvate ajutiste ümbersõitude enim raskusi põhjustavad sõlmpunktid, analüüsisime erinevaid situatsioone, viisime linnaliiklust puudutava info iga bussijuhini ning pakkusime välja praktilisi lahendusi, kuidas keerulistes liiklusoludes käituda. Siinkohal tuleb tunnustada Tallinna autojuhte, kelleni on hakanud jõudma teadmine, et kui linnas on mitmete liiklussõlmede üheaegse sulgemise tulemusel tekkinud probleemid, aitab neid lahendada vastastikune märkamine ning tähelepanu ja et neis oludes on viisakas anda ühistranspordile eelisõigus. Sellist vastastikku arvestavat suhtumist võib linnas üha enam märgata. Võtame näiteks vasakpöörde Tartu maanteelt ajutiselt trantsiitteeks muutunud Kreutzwaldi tänavale, kus kannatlikult pöördevõimalust ootavad autojuhid lasevad probleemideta vahele liinibussid. Nii laabus liiklus selles ja muudes probleemkohtades ka laulupeole eelnevatel päevadel ja suurkontserdi ajal. Selle eest väärivad tänu kõik mõistvat suhtumist ja rahulikku meelt ilmutanud tallinlased.
Tihendasime graafikuid ja panime tööle spetsiaalsed eribussid.
Vaadates pikka ilmaprognoosi, mis kahjuks ka õigeks osutus, saime juba varakult planeerida laulupeo ajaks lisabusse ning tramme, et peolistel poleks tarvis peatustes seistes vihmas ja tuules pikalt sõidukit oodata. Pühapäevase suurkontserdi toimumise eel ja ajal oli korraga väljas 287 bussi, neist 14 spetsiaalsed laulupeo eribussid, 60 trammi ning 42 trolli. Oma panuse andis ligi 800 TLT töötajat ning peolisi teenindas kokku 389 ühissõidukit. Selle sõidukipargiga suutsime katta vajaduse ka kõige tihedamalt kasutatavatel liinidel, tagades sõitjatele sujuva sisenemise ning väljumise ja piisava ruumi reisijatesalongis. Trammide sõiduintervallid lühenesid tänu lisameetmetele 2 minutini ja bussidel 6-8 minutini. Oru peatusesse saatsime eraldi spetsiaalse bussi, kus peolised said käia end soojendamas ja vihmast märgi riideid kuivatamas. Liinidel sõitvates bussides hoolitsesid juhid, et konditsioneerid oleksid keeratud korralikele kraadidele, mis tuule ja vihma käest tulnud peolistele olud soojaks ja õdusaks muudaks.
Suurematesse peatustesse suunasime vabatahtlikud abistajad, kes aitasid linnaliiklusega mitte kursis olevaid peokülalisi sihtpunkti jõudmiseks õigeid sõidukeid valida. Peopäeval nõustasid meie inimesed sadu abivajajaid. TLT vabatahtlikud hoidsid silma peal ka Kadrioru trammiteel, sest peole kiirustavate autoomanike seas leidus neidki, kes üritasid oma masinaid trammiteele parkida, mis oleks liikluse sootuks halvanud.
TLT tuli toime kohustusega, tagada peo ajaks tõrgeteta toimiv sõitjakeskne ühistransport. Saime väärt kogemuse, millele tulevikus suuri rahvapidusid teenindades toetuda.