Indrek Mällo: bussijuhist liiklusplaneerijaks
Bussijuhina alustanud, kuid nüüdseks liiklusplaneerijana kontoripoolel töötav Indrek Mällo sõnab, et ettevõttesisesed arenguvõimalused on hea võimalus tulla mugavustsoonist välja. Tema tunnetab, et saab olla tänases ametis justkui ühendussillaks bussijuhtide ja kontori vahel.
Oktoobris saab Indrekul TLT-s töötatud juba viis aastat. See aeg on olnud põnev ning pakkunud väljakutseid igapäevaselt Tallinna tänavatel bussijuhina ringi sõites. „Seda ma tegelikult otsisingi. Olin varem töötanud turvaliselt mujal kontoris ja mingil hetkel tundsin, et hing ihkab midagi muud. Töötukassa pakkus võimalust tulla tasuta bussijuhi koolitusele: tulin, tegin D-kategooria load ära ning jäin siia tööle. Miks ma seda tegin? Eks ikka sellepärast, et bussijuhi amet on kindel, tööd jagub ning bussijuhte otsitakse alati,“ ei ole Indrek seni oma toonast ametivahetust kahetsema pidanud.
Töö, mis pakub suhtlemist ja väljakutseid
Indrek sõnab, et bussijuhi töös on tegelikult kõige olulisem olla rahulik. „Pole mõtet stressi minna asjade pärast, mida muuta ei saa. Buss ei ole helikopter ning kui liikluses on ummikud või juhtub midagi ootamatut, siis on esmatähtis säilitada rahu. On selge, et liiklus on läinud aastate jooksul närvilisemaks. Seetõttu on oluline omada kiiret reageerimist ja otsustusvõimet, olla olukorra peremees ka keerulisemates olukordades,“ tõdeb ta.
Täna on Indreku sõnul reisijatega kokkupuutumist bussijuhil jäänud vähemaks, sest pileteid enam bussist osta ei saa. Enamikus bussides on tänaseks kinnine kabiin. Küll aga tullakse ikka klaasile koputama, küsima midagi. Soovitakse ka teada, kus mõni koht asub. Vahel harva tuleb bussist välja juhatada ka sinna uinunud reisijaid, kuid nagu Indrek ütleb, on see osa bussijuhi tööst, millega tuleb vahel kokku puutuda. Tema on nautinud oma töös bussijuhina seda, et saab pakkuda sõitjatele head sõiduelamust ning alati on hea meel, kui mõni reisija väljendab rahulolu bussijuhi tööga.
Praktika käes, nüüd teooria juurde
Täiskohaga bussijuhina töötas Indrek selle aasta 28. veebruarini. Märtsist on ta TLT kontoris ja koostab ning korrigeerib ise liinigraafikuid, mis aitavad bussijuhtidel oma tööd teha senisest paremini. „See pakkumine jõudis minuni juhuslikult. Alguses sain palve testida nr 3 bussiliini graafikut, mida ise juhina roolis viibides ka tegin. Mõne aja pärast selgus, et liiniplaneerimisse vajatakse lisatööjõudu ning uuriti minult, kas sooviksin liituda. Eriti kaua mõtlemisele aega ei kulunud, sest tundsin, et mida siin ikka kaotada on?“ meenutab Indrek.
Täna sõidab Indrek 1-2 korda kuus veel ise liinil. „Seda nädalavahetusel, sest E-R olen 8-17 oma uuel ametikohal tööl. Miks veel bussijuhina käin sõitmas? Eks ikka sellepärast, et mulle meeldib sõita, sest see annab võimaluse olla ise liikluse keskel ja näha jätkuvalt oma töö praktilist poolt. Kontoripoolel tuleb teooria. Samuti on see hea vaheldus: on hea olla ühendussild bussijuhtide ja graafikutegijate vahel. Minu plussiks on, et tean bussijuhi töö kitsaskohti ja mulle meeldib bussijuhtidega jätkuvalt suhtlemist ülal hoida. Siinkohal ütlen kolleegidele bussijuhtidele, et kui liinil on probleeme, siis tulge pöörduge julgelt VKO-de poole. Edastage konkreetne info, mis liinil, kus ja millal probleem esineb ning püüame omakeskis leida sellele lahenduse,“ lisab ta.
Töö, mis ei lõpe kunagi
Indrek sõnab ka, et kui varem ei kujutanud ta ise bussijuhina ette, kui suur töö on liinigraafikute koostamine ning nende pidev korrigeerimine, siis täna võib ta ausalt öelda, et see töö on lõputu. „Ilmastikust, ummikutest, muudest põhjustest lähtuvalt tuleb graafikuid pidevalt korrigeerida. Miks millal midagi juhtub ja kuidas edasi. Samuti arvestada ümberistumisi sõlmpunktides. Infot kogume selleks reisijatelt, VKO-dest, bussijuhtidelt endalt. Liiklusplaneerijaid on tööl viis inimest, kelle vahel kõik busside-trollide-trammide liinigraafikud on ära jagatud. Praktika pool oli mul bussijuhi ametist olemas, esmalt tuli kontoripoolel kasutatavad programmid selgeks saada ning eks vilumus oma töös tuleb ajaga. Nüansse, millega arvestama peab, on mitmeid: suvegraafik ja talvegraafik, ümbersõidud ja remondid – kõige sellega tuleb arvestada. Lisaks on mitmeid reegleid: tööaeg, puhkepausid ja lõunad, veootsade kogused, mida silmas pidada. Samuti on bussijuhid väga erineva sõidustiiliga. Osad on kiiremad ja osad aeglasemad juhid. Peame graafikute koostamisel arvestama, et see oleks sobilik nii kiirema kui aeglasema juhi jaoks. Kõige olulisem on, et bussijuhtidel oleks hea oma tööd teha, mind huvitab, et graafikud oleksid paigas,“ lisab ta.
Üks paljudest näidetest on näiteks liin nr 52, mida tuleb Indreku sõnul pidevalt korrigeerida vastavalt reaalajale, sest seal on hetkel kõige suuremad hilinemised. Lisaks on tema sõnul keskmisest enam probleeme ka teiste liinidega seoses trammitee ehitusega ja teiste praegu Tallinnas toimuvate teeremontidega.
Karjäärivõimaluste kohta TLT-s ütleb Indrek nõnda: kui oled ise aktiivne, siis jääd igal ametikohal silma. Olenemata sellest, millises ametis tööl oled, tuleb oma tööd armastada – siis tuleb ka rahulolu sellest. Ning kui võimalus ette tuleb, siis on mõistlik sellest kinni haarata – tema võib omalt poolt öelda, et tunneb igapäevaselt, kui palju liiklusplaneerijana teeb kolleegide ja reisijate heaks ära.