Trammide paigutaja – töö, mida reisija ei näe

Meie trammidepoodes käib eriline elu. Nagu laulus lauldakse „Sest trammipark ei puhka..“. Siin trammid ei puhka pärast liine – neid pestakse, remonditakse ja valmistatakse ette uueks vahetuseks. Selle nähtamatu töö keskmes, mida reisija silmaga ei näe, on trammide paigutaja amet.
Üks neist silmapaistvatest Vana-Lõuna depoo paigutajatest on 26-aastane Erik Kruume. Ta sündis Tallinnas, teismelisena kolis Sakusse. Pärast kooli teenis noormees armees ja mõtles karjäärile raudteel. Tehnika rööbastel on teda alati köitnud ja isegi lapsepõlves unistas ta mängutrammist. Nüüdseks on saatus toonud ta mitte mänguasjade, vaid päris trammide juurde Tallinna Linnatransporti.
Erik alustas trammijuhina ja töötas neli aastat liinidel. Tema sõnul töö oli põnev, kuid samas pingeline: ummikud, reisijad, ootamatud liiklusolukorrad. „Depoos on rahulikum, kuid vastutus ei ole väiksem,” ütleb ta, meenutades oma sammu trammide paigutaja ameti juurde. See tähendas uusi väljakutseid ja võimalust rakendada oma teadmisi tehnikast laiemalt.
Enamik teab trammijuhte, kuid vähesed mõtlevad sellele, kes tagab, et trammid jõuaksid liinile õigel ajal ja seisukorras. Trammide paigutaja jälgib pidevalt trammide olukorda liinidel ja on alati valmis kiireks asenduseks rikke või ettenägematute olukordade korral. Kuid kõigepealt paigutaja vastutab vagunite ettevalmistuse eest järgmiseks päevaks: otsustab, millised trammid lähevad liinile, millised vajavad remonti või pesu. „See töö on nagu hiiglaslik Tetris, kus iga liigutus peab olema täpne,“ kirjeldab Erik oma igapäevast tööd.
Paigutaja töö nõuab tihedat koostööd mehaanikute ja juhtidega. Ta peab tundma tehnilisi nüansse, oskama kiiresti reageerida riketele ja vahel ise trammi teise parki juhtima. „Mõnikord tuleb tegutseda kiirelt ja rahulikult, et kogu depoo töö sujuks: peatada liikumine, ümber paigutada vagunid ja vabastada tee. Sellistel hetkedel on oluline säilitada rahu,” lisab Erik.
Lisaks liinile panekule vastutavad paigutajad ka vagunite välimuse eest: kui tramm on must või graffitiga, korraldavad nad pesu. Ka sellised detailid nagu liiva lisamine trammidesse kuuluvad nende ülesannete hulka.
Paigutaja töö toimub graafiku järgi, sealhulgas öösiti, vahetused kestavad tavaliselt 12 tundi. Trammide paigutaja meeskonnas on hetkel 19 inimest ning meie kahe depoo sujuv töö sõltub nende koordineeritud tegevusest.
Väljaspool tööaega on Erik energiline ja uudishimulik. Ta armastab loodust ja tramme pildistada, tegeleb spordi ja kokandusega ning on isegi proovinud paraplaaniga lendamist. Huvitab psühholoogia, mis aitab tal paremini mõista iseennast ja teisi. Täna unistab Erik jätkata õpinguid Tallinna Ülikoolis suunal „Liiklusohutus”. Tulevikus tahaks ta tegeleda trammiliikluse korralduse ja ohutusega ning omandada instruktori kvalifikatsiooni.
TLT kohta ütleb ta: „Siin on palju huvitavaid inimesi, see on nagu suur pere.” Erikul on aastate jooksul tekkinud TLT-s töötades palju sõpru. „Tallinna Linnatransport ei ole ainult töökoht, vaid ka koht, kus saab kasvada, õppida ja leida kaasamõtlejaid,” lisab ta.
Paigutaja amet võib tunduda silmale nähtamatuna, kuid just tänu nendele inimestele lähevad hommikuti liinile puhtad, korras ja töövalmis trammid.